Στο πλαίσιο της πανευρωπαϊκής πρωτοβουλίας για έλεγχο με τη μέθοδο των «σαρώσεων» (sweep) σε όλες τις πλατφόρμες των social media, το υπουργείο Ανάπτυξης συμμετείχε σε έναν εκτεταμένο έλεγχο, ανιχνεύοντας influencers που προωθούν προϊόντα και υπηρεσίες επώνυμων εταιρειών. Ο έλεγχος, που πραγματοποιήθηκε από τις 27/10/2023 έως και 30/11/2023, εντόπισε συνολικά 576 influencers σε όλη την Ευρώπη, με 20 από αυτούς να προέρχονται από την Ελλάδα.
Κατά τη διάρκεια του ελέγχου, που συντονίστηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, παρατηρήθηκε ότι πολλοί influencers δεν συμμορφώνονται πλήρως με τις ευρωπαϊκές νομοθετικές απαιτήσεις σχετικά με τη διαφάνεια και τη διαφήμιση.
Οι ελεγχόμενοι influencers: Θα λάβουν επιστολή από το Υπουργείο Ανάπτυξης, καλούμενοι να προβούν σε διορθωτικές ενέργειες στις δραστηριότητές τους, ώστε να συμμορφωθούν με την ευρωπαϊκή καταναλωτική νομοθεσία. Το Υπουργείο Ανάπτυξης επεξηγεί στις επιστολές τις νομικές υποχρεώσεις των influencers και προτείνει συστάσεις για τη σωστή διαφήμιση και τη χρήση κατάλληλης επισήμανσης, όπως hashtags που υποδηλώνουν διαφήμιση.
Τι προέκυψε: Από τα αποτελέσματα προέκυψε ότι το 78% των influencers ασκεί εμπορική δραστηριότητα, αλλά μόνο το 36% αυτών είναι εγγεγραμμένο σε εμπορικό μητρώο. Επιπλέον, το 30% δεν παρέχει πλήρη στοιχεία σχετικά με την εταιρεία τους και το 38% δεν χρησιμοποιεί τα ειδικά εργαλεία γνωστοποίησης που παρέχονται από τις πλατφόρμες.
Που θα διαβιβαστούν τα αποτελέσματα του ελέγχου: Στις αρμόδιες υπηρεσίες για την επιβολή της καταναλωτικής νομοθεσίας, ενώ για τις περιπτώσεις παραβάσεων θα επιβληθούν κυρώσεις. Το Υπουργείο Ανάπτυξης ενθαρρύνει τους influencers και τους καταναλωτές να ενημερώνονται από τον Ιστότοπο Πληροφοριών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, προσφέροντας εκπαιδευτικό υλικό και πληροφορίες σχετικά με τις νομικές υποχρεώσεις και τις θεμιτές εμπορικές πρακτικές.
Δείτε αναλυτικά ΕΔΩ.